znalezione pod choinką (i nie tylko)

choinkowy

Miałam naprawdę duże plany na Po Świętach: napisać o kolejnych Ferrante, zrobić podsumowanie czytelnicze roku 2016, zrobić podsumowanie filmowe roku 2016, zrobić zapowiedzi na rok 2017 i pochwalić się prezentami od Aniołka. Ale w poniedziałek zaczął mi się katar, we wtorek poszłam stać w kolejce do lekarza i nie dałam się przegnać do skutku, we środę zajęłam się przeziębieniową logistyką. I tak docieram do bloga dopiero dzisiaj, kiedy mam wszystkie pastylki, syropy, nawilżacze, herbaty i chusteczki zakupione i ustawione w najlepszych miejscach.

Szybko postanowiłam, że podsumowania zrobię na początku przyszłego roku, a ostatnio widziany film polecę teraz: Paterson. Idźcie na Patersona jak potrzebujecie chwili wytchnienia i relaksu, ten film uspokaja jak szum wodospadu, pojawiającego się w nim w przerywnikach. Jarmush pokazał Zen amerykańskiego miasteczka w sposób nienudny i nieprzesłodzony. Zrobił pochwałę codzienności, poezję zwyczajności, w najlepszy jaki mi się zdarzyło spotkać sposób. Wyszłam z filmu jak z psychicznego spa i do dziś na wspomnienie niektórych scen się uśmiecham. W czym pomagają mi kartki z wierszami filmowego bohatera, rozdawane przy biletach.

film

W dobry stan umysłu wprowadziły mnie też aniołkowe prezenty. Dlatego, w ramach częściowej realizacji planów, pokazuję je i opisuję. Oczywiście biorę się tylko za te książkowe, a było ich całkiem sporo jak na aniołkowe możliwości i na dodatek wszystkie trafione.

Zresztą sami zobaczcie, co znalazłam pod choinką:

prezenty-3

Od góry:

  1. Smutek Cinkciarza Sylwii Chutnik, który ma zgrabny format i łatwo mieści się w torebce, co stwierdziłam zabierając książkę na czekanie w przychodni.
  2. Dalsze Gawędy o sztuce Bożeny Fabiani, której opowieści o artystach uwielbiam słuchać w niedzielne poranki w radiu Dwójka. Przy okazji odkryłam, że książka została wydana w formie audiobooka czytanego przez samą autorkę, i zastanawiam się czy sobie go nie sprawić, bo niezwykły głos Fabiani dodaje sporo smaku jej historiom.
  3. Biografia Leopolda Tyrmanda, Marcela Woźniaka, Po prostu Aniołek zauważył, że jestem fanką jazzu, lubię Złego i coraz częściej noszę kolorowe skarpetki.
  4. Najlepiej w Życiu ma Twój kot, listy Wisławy Szymborskiej i Kornela Filipowicza, i tutaj nie będę tłumaczyć nic a nic, bo każdy kto czyta wie, że to tegoroczny musthave.
  5. Tomek Beksiński, Portret Prawdziwy Wiesława Weissa, książkę którą chciałam mieć po tym, jak zobaczyłam, kogo z Tomka zrobiono w filmie. No i po cichu przyznam ,że korcił mnie przewrotny pomysł na otrzymanie pod choinkę książki o kimś , kto pożegnał się z życiem właśnie w Wigilię. Tak, chciałam Aniołkowi doprawić jedno czarne piórko. A sama książka wygląda na niesamowicie szczegółową i ma mnóstwo świetnych zdjęć.

A Wy co znaleźliście pod Choinką?

mowa o:

pod-choinka

13 uwag do wpisu “znalezione pod choinką (i nie tylko)

  1. Nieperfekcyjnie: smutek cinkciarza tak idealnie trzyma się konwencji, że robi się jednostajny. Film jest w wolnym jarmushowskim stylu. Jak podobał Ci się np kawa i papierosy to jest dla Ciebie 😊.

  2. Korespondencja Szymborskiej i Filipowicza nęci mnie bardzo, ale zaczekam, aż pojawi się w bibliotece.;)
    Prezenty wielce interesujące.

  3. Mnie również dopadł wirus – już myślałam, że się wywinęłam, ale świństwo miało długi okres inkubacji. Kuruję się zatem domowymi metodami oraz leżeniem w łóżku i czytaniem. Listów Szymborskiej i Filipowicza zazdroszczę, ale wezmę na wstrzymanie i urządzę polowanie w bibliotece, zwłaszcza że „Nic zwyczajnego” też do tej pory nieprzeczytane.

  4. Eireann: u mnie się to kitwasi (czy kitfasi?) już drugi tydzień i końca nie widać, tylko coraz większe gromady zasmarkanych chusteczek. Obecnie na towarzysza wybrałam sobie Tyrmanda i jest mi z nim całkiem dobrze. Zdrowia! Dla nas obydwu 😊

  5. Czytankianki: korespondencja jest raczej do przeglądania (wycinanki i fikusne karteczki) i podczytywania, dlatego poprosiłam Aniołka, żeby mi dał na własność 😉

  6. Szymborską i Filipowicza poczytuję. 🙂 Paterson mnie rozbawił, ulirycznił i nastroił sceptycznie do niektórych piesków. Potwierdzam, że warto. Najbardziej mnie ciekawi Twoja relacja z „prawdziwej” biografii Beksińskiego. Cudzysłów, bo to jednak prowokacja tak sobie przypisywać nieomylność. Ściera się w tym temacie mitologizacja z demitologizacją. Ja trzymam z Grzebałkowską. Rzecz jasna, każdy, kto jakieś wyobrażenie o Tomku ma, dorzuca własną prawdę. Ciekawa jestem bardzo, czy Weiss do Ciebie trafi.

  7. Tamaryszek: tak myślałam że Paterson powinien Ci się spodobać 😊 Tomka narazie odstawiłam więc za szybko opinii nie wydam. Nie sądzę żeby był tam jego całościowy portret ale choćby ze względu na to że w tej książce dostał rolę głównego bohatera, powinien zostać pokazany wyraziściej.

  8. mam podobnie z planami blogowymi, jeśli nie gorzej, bo nie popełniłam nawet poświątecznego wpisu! chyba będę ostatnim blogiem, na którym pojawi się podsumowanie zeszłoroczne…
    na Patersona mam ogromną ochotę i fajnie, że go polecasz! tylko chyba będę musiała pojechać do innego miasta, bo w moim, sporym przecież, nie grają 😉
    prezenty super, sama mam tylko listy Szymborskiej i Filipowicza, jeszcze nie napoczęte. zainteresowałaś mnie Fabiani, rozejrzę się za nią, bo, wstyd przyznać, ale do tej pory ani jej, ani o niej, nie słyszałam!

  9. Patrcyja: zróbmy sobie zawody która będzie dłużej zwlekala z podsumowaniem 😉 Nie wierzę żeby w Twoim mieście nie grali Patersona przecież to film anglojezyczny. Fabiani sporo opowiada o sztuce włoskiej więc może Cię zainteresować. Powinny być jakieś nagrania archiwalne jej opowieści na stronie radiowej dwójki.

  10. buksy: mnie się wczoraj udało, ale to tylko dlatego, że nie było szefowej w pracy i mogłam się trochę poobijać 🙂
    Patersona w końcu zaczęli grać w kilku niezależnych kinach, więc wybiorę się w przyszłym tygodniu!
    Bożenę Fabiani znalazłam na stronie polskiego radia, dzięki za informację, będę słuchać!

Skomentuj

