co pod choinkę – dla Cesi Żak

Cesia Ż

Cesia Żak była moją pierwszą znajomą z kręgu Jeżycjady. Kiedy się spotkałyśmy miałam trzynaście lat, Cesia o trzy więcej. Wielokrotnie z rumieńcami czytałam o jej perypetiach szkolnych oraz sercowych. Cesia jest wyposażona w dziecinny wygląd, nieśmiałość, i liczną rodzinę, w której szczególnie daje jej się we znaki starsza siostra. A raczej nie sama siostra, tylko jej oszałamiająca uroda, przysparzająca Cesi powodów do pielęgnowania własnych kompleksów. Siostra na dodatek jest artystką, wiec oprócz wyglądu modelki ma jeszcze na podorędziu imydż osoby uduchowionej. Nic wiec dziwnego, że prowadzi bogate życie towarzyskie i uczuciowe i o młodszej siostrze ledwo pamięta. Na szczęście w okolicy Świąt przypomina sobie o jej istnieniu i ofiarowuje jej pod choinkę rzecz wyraźnie wskazującą, że zna lepiej od reszty rodziny cesine potrzeby:

Cesia 1CesiaMałgorzata Musierowicz „Szósta Klepka”, str 55, 56.

Ech, łza w oku się kreci, i to niejedna. Po pierwsze kto dzisiaj używa, kto w ogóle pamięta tzw tusze w kamieniu, składające się z czarnego klocka i szczoteczki, którą dopiero trzeba było lekko zmoczyć (tak owszem, często służyła do tego własna ślina!) i tusz nią poskrobać, żeby nadawał się do nałożenia na rzęsy. Tzw maskara, czyli tusz w spirali był szczytem ekstrawagancji, którego mało kto mógł używać. Najwyżej jakieś elity finansjery, które miały w Ameryce rodzinę dostarczającą waluty na zakupy w peweksie.
Po drugie tusz do rzęs to w przypadku Cesi pierwszy dorosły prezent, mocniej od świadectwa dojrzałości dowodzący, że Cesia już dzieckiem nie jest. W tych zamierzchłych czasach dziewczęta nie malowały się podstawówce i dopiero przy końcu liceum ośmielały się poprawiać urodę. Dlatego ten tusz jest dla Cesi potężnym symbolem i siostrzanej o nią dbałości i uznania jej przez rodzinę za młodą kobietę.

mowa o:

Klepka 6

6 uwag do wpisu “co pod choinkę – dla Cesi Żak

  1. Ach, pamiętam taki tusz! Moja mama taki miała i kiedyś jej podkradłam i się umalowałam (a lat miałam na pewno mniej niż Cesia i niż Ty). Wyglądałam dziwacznie, zwracałam powszechną uwagę i czym prędzej zmyłam toto z rzęs.

  2. Moja mama tez taki miala:-) Ja zaczęłam swoją przygodę z Jezycjadą od Opium w rosole,pamietam ,ze bylam na koloniach i ksiazki kupilysmy sobie z kolezanka w kiosku ruchu:-) moja najulubiensza bohaterkaJezycjady to Kreska.

  3. Jejuu nie chcę się wpisywać w ten ogólny nastrój marudzenia nad nową Jeżycjadą, ale to już zupełnie nie to samo, smuteczek🙂 Nabrałam ochotę na czytanie od nowa!

  4. Tyle lat się zastanawiałam, czemu ona tej siostrze w tusz pluła, a tu takie proste wyjaśnienie!

    „Szósta klepka” to moja ulubiona Jeżycjada.

  5. Jak to dobrze, że maskary się upowszechniły i my już nie musimy pluć do tuszu😉. Moja mama też używała takiego w kamieniu; dziś nie wyobrażam sobie, jak można go właściwie rozrobić, żeby rzęsy nie zrobiły się trzy razy grubsze… choć to pewnie kwestia wprawy.

  6. Agnes: może za dużo, za przeproszeniem, naplułaś😉
    ika: Moja pierwsza Musierowicz to była właśnie Szósta Klepka. Ale najbardziej chyba lubiłam Idę Sierpniowa. potem z serii wyrosłam i przestałam kolejne części czytać.
    Seso: Na szczęście tych nowych już nie czytałam. A jeśli o powroty chodzi, to powiem Ci, że bardzo mi się przyjemnie o Cesi znowu czytało. tam są takie cudne dialogi🙂
    karolina: Moja też🙂. A Starsze części serii będą niedługo potrzebowały przypisów wyjaśniających kurioza epoki, pewnie nie tylko ten tusz jest nieznanym przeżytkiem.
    Eireann: Szczerze mówiąc, to pamiętam, że właśnie ten tusz się tak strasznie nie sklejał. Gorzej było z tymi w spirali, bo chyba producenci jeszcze nie potrafili dobrze je zrobić.

Skomentuj

