Une jeune fille a Paris

Piłam to życie paryskie jak chłodną wodę z zamglonej, wysokiej szklanki, jak napój księżycowy o smaku świeżego tymianku, młodych igiełek świerku i macierzanki

 Izabela Czajka Stachowicz, „Dubo…, Dubon…, Dubonnet”,  str 260

Już, już myślałam, że natrafiłam na polską wersje Nancy Mitford. Tak zapowiadały pierwsze strony książki, na których opisana była brawurowa ucieczka bohaterki do Paryża. Dziewczę umówiło się w berlińskiej knajpce z narzeczonym, zostawiło go tylko na chwilkę by zajrzeć do toalety, i myk, zwiało taksówką na dworzec kolejowy. Właśnie, nie na lotnisko, bo w tych czasach, latach dwudziestych ubiegłego wieku, do Paryża się nie latało. Urocza Bella wpada w mieście świateł wprost w przyjacielskie ramiona Augusta Zamoyskiego, z którym zwiedza miasto do traty tchu.

Na tym epizodzie podobieństwo do Nancy Mitford się kończy. Narracja staje się szczebiotem rozemocjonowanej wielkim miastem panienki, której obce jest ironizowanie, czy popadanie w głębsze refleksje. Opowiedziane przez nią historyjki to albo dziecinnym głosem wydeklamowane anegdoty, albo dykteryjki o ludzkich niedolach, które dzięki złotemu sercu udaje jej się przezwyciężyć. Ponieważ jest tu też sporo o polskiej bohemie w Paryżu (Tytus Czyżewski, Jacek Puget, Olga Boznańska to przykładowi znajomi narratorki), zaczęłam mimo woli porównywać książkę, do opowieści z życia krakowskiego światka  artystycznego, zamieszczonych przez Samozowaniec w Marii i Magdelenie. Wydawałoby się że obydwa tytuły powinny być książkami tego samego kalibru. Tak jednak nie jest. Dubonnetowi brak tego mrugnięcia okiem, potoczystości, jaką odznacza się książka Samozowaniec. Jest Dubonnet lekturą lekką, ale nie aż tak przyjemną.

Czy to znaczy że nie należy go czytać? Czytać, choć niekoniecznie. Czytać bez wysiłku, ale i bez oczekiwań. Czytać, choćby dla podłapania kontrastu miedzy pisaniem średnim, a dobrym.

mowa o:

Dubonnet

Advertisements

12 uwag do wpisu “Une jeune fille a Paris

  1. W „Załatwić odmownie” Słonimskiego i natknęłam się na taki fragment:

    „W „Życiu Warszawy” znajdujemy parę słusznych uwag o malarstwie. Witz pisząc o malarzu Płaskocińskim przypomina: „Odkryła go słynna Czajka, a trzy lata przed tym Lenica z Borowczykiem.” Lenica z Borowczykiem zrobili kapitalny film z obrazów Płaskocińskiego. A Czajka? Nie wiem, co odkryła Czajka, ale ci, co odkryli Czajkę, może by ją trochę zakryli. Czajka, owszem, niezła rzecz, ale nie co dzień. Polska kraj rolniczy. Nie stać nas na tyle Czajki. Może później, gdy się uprzemysłowimy.”

    🙂

  2. Lirael: 🙂 Widać Czajka była kobietą wszechobecną i na wskroś nowoczesną w tych czasach 😉 Mnie zaintrygowała trochę tymi swoimi opowiastkami i zaczęłam się rozglądać za jej biografią. Tytuł chyba pasuje do niej jak ulał: Ta piękna mitomanka 😉

  3. Lirael: Dzięki za namiar. Z tego co tam przeczytałam wynika, że to właściwe nie biografia, tylko jakaś wariacja na temat. Rzetelnej biografii zdaje się napisać się w tym przypadku nie da ;).

  4. Biografia zakłada przynajmniej minimalne zakotwiczenie w faktach, a w tym przypadku raczej mamy do czynienia ze rozszczebiotaną nieuchwytnością. 🙂

  5. Lirael: Ta nieuchwytność zahacza o bardzo precyzyjnie opowiedziane epizody. Tak precyzyjnie, że kiedy weźmie się pod uwagę odstęp czasu pomiędzy wydarzeniem a jego opisaniem, musi się je uznać za fantazje. I tak Mme Nieuchwytność nonstop radośnie kręci nóżką ;).

  6. Czy o Boznańskiej i Pugecie pisze kapkę więcej niż jeden akapit? Bo to akurat by mnie interesowało. Nawet jesli są to uwagi natury raczej plotkarskiej.;)

  7. czytankianki: o Boznańskiej jest jeden rozdzialik i dotyczy głownie jej hodowli myszy. O Pugecie trochę więcej, bo podobno stanowili paczkę razem z Tytusem Czyżewskim i razem w Paryżu biedowali .
    Lirael: Okładka biografii dyskwalifikuje ją do czytania w pociągu 😉

  8. Holly; tytuł pochodzi z piosenki reklamującej Dubonneta w czasie dwudziestolecia. Jej refren powtarza się dosyć często w tekście książki.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s