nie tylko konfitury

I have my honey, 

six jars of it

Sylvia Plath, „Wintering’

Tym razem czuję się zwolniona z robienia podsumowania zeszłego roku. Po pierwsze sporządziłam niedawno listę wybestow, gdzie umieściłam między innymi wszystkie moje osobiste hity 2009. Po drugie tuż po przeczytaniu „Opętania” Byatt ogłosiłam, że bez żadnych wątpliwości jest to moja wspaniałość roku i od czasu sporządzenia tamtej notki nic a nic się nie zmieniło. Jak już nieraz wspominałam, za swoje największe odkrycia 2009 uważam Byatt, Brookner, a także Białoszewskiego prozą.

Żeby wiec po raz kolejny nie rozwodzić się na ten sam temat, przechodzę od razu do rzeczy. A rzecz miła bardzo, bo chcę się pochwalić pełną spiżarką na rok następny. Oczywiście chodzi o spiżarkę czytelniczą, w której niczym ciasto na drożdżach wyrósł stos niemal przesłaniający choinkę. Teraz tylko oczy pasę widokiem barw, faktur i węszę za zapachami zadrukowanych stron. Wygląda to mniej więcej tak:

 

Zamiast ekscytować się odgłosem odkręcanych słoików, będę zachwycać się skrzypem otwieranych książek (niektóre z nich nawet już zamknęłam przeczytane). Zgodnie z kolejnością  ułożenia są to :

Martha Grimes „Jerusalem Inn” – o niej wkrótce

Chantal Delsol „Wariatki” – wypożyczona z polecenia tajemniczej Hypat-i

A.S. Byatt „Opowiadania z Matissem w tle” –przeczytana czeka na notkę

Philippe Soupault „Ostatnie noce paryskie” – Paryż i noc to zestawienie zbyt uwodzicielskie by pozostawić je na półce biblioteki

Ewa K. Kossak „Misia z Godebskich” –pożyczona na fali zauroczenia Chanel

Magdalena Samozwaniec „ Z pamiętnika niemłodej już mężatki” – wypatrzona w czytaniu u Dormezy

Alan Bennet „Czytelniczka znakomita” – następna w kolejce po notkę

Evelyn Waugh „Work suspended” – z półki w domu Kaji, dziękuję bardzo za udostępnienie 🙂

Mircea Cartarescu „Travesti” –czyli dalszy ciąg romansu z Pewnym Rumunem

A.S. Byatt „The Game” – zakup z wynalezionej niedawno księgarni

Adam Foulds „The Quickening Maze” – podarunek od Magamary 🙂

Maria Pruszkowska „Przyślę Panu list i klucz” – z trudem zdobyta, z łatwością przeczytana

A.S. Byatt „The Children’s Book” – czyli moje The Greatest Expectation

Dina Rubina “Oto idzie Mesjasz” – chyba będzie to kolejna galopada czytelnicza

Rabih Alameddine „Hakawati” – okrzyknięta przez Padmę Książką Roku, budzi nadzieje na wiele niezwykłości

Janusz Degler „Witkacego portret wielokrotny” –  nawet jednokrotny portret tego pana budzi moją ciekawość

Frantz Vaillant „Roland Topor. Zduszony Śmiech” – jaki by nie był, śmiech przy lekturze (i w lekturze) przyjemna sprawa

Zofia Turowska „Nasierowska. Fotobiografia” – znaleziona pod choinką i już napoczęta

10 uwag do wpisu “nie tylko konfitury

  1. Ileż smakołyków! Byatt zdominowała stos 🙂 Na mnie czeka „The Djinn in the Nightingale’s Eye” tej autorki. Alameddine, Foulds i Bennet najbardziej mnie ciekawią. Pozdrawiam noworocznie z życzeniami wszystkiego dobrego 🙂

  2. mniam, mniam! a dzięki Tobie Waugh przeżywa w naszym domu renesans:D btw, „Z pamiętnika…” Samozwaniec czytają ostatnio (i to świetnie czytają) w radiowej Dwójce, codziennie chyba o 23.45, słuchałam fragmentów i też stwierdziłam, że koniecznie muszę to przeczytać, jest rewelacyjne:)

  3. Wspaniale kaski dostrzeglam w Twoim stosiku! „Travesti” tez na mnie czeka, i „The Children’s Book” oczywiscie 🙂 Przyjemnej lektury!

  4. Lilithin: Foulds bedzie lada dzien, niech mi sie tylko troche jażń przestawi na inne wstawania 😉
    Kaja: Przy okazji wyjasniam, że Wasz Waugh został pozbawiony „ubranka” tylko na czas robienia zdjęc. Samozwaniec moge pozyczyc jak juz sie uporam z czytaniem. A te audycje w dwojce kiedys slyszałam, czyta chyba Magdalena Zawadzka? Pozdrawiam ciepło choc zimowo 🙂
    Chihiro: Dzisiaj pożałowałam, ze nie zaczekalam z robieniem zdjec stosowi troche dłużej, bo dołozyłabym przesyłke od Ciebie, za ktora slicznie dziekuje 🙂

  5. Ciesze sie, ze wreszcie doszla, bo juz zaczelam sie zastanawiac, czy nie zaginela (wyslalam jeszcze przed Swietami). Z pewnoscia wkrotce bedziesz wypozyczac czy dokupywac nowe ksiazki, wiec ile mozna zwlekac ze zrobieniem zdjecia? Pozdrawiam 🙂

  6. Samozwaniec jest absolutnie i bez przesady genialna. Ponieważ ostatnio opuściłam się w publikowaniu recenzji, z niecierpliwością czekam na Twoją.

  7. chihiro: doszla , doszla, już od samego wejscia do klatki widziałam, że macha do mnie ze skrzynki :). A z wypożyczeniami chwilke poczekam, bo narazie musze sie zabrac za obecne zapasy, bo juz mi upomnienia zaczynają slac.
    dormeza: Tak sobie własnie pomyślałam, kiedy zobaczyłam te książkę u Ciebie, że warto byłoby ja miec. Ale na czytanie jeszcze troche poczeka.

  8. Zapowiada sie bardzo ciekawie! Fajny miks polsko-angielski :))
    Dzieki Tobie moja nierownowaga czytelnicza na rzecz anglojezycznych ksiazek zostala poprawiona. Nie moge sie doczekac lektury obu ksiazek, zwlaszcza Bialoszewskiego. Zabiore sie za niego, jak tylko skoncze w bolach najnowsze watpliwe dzielo Pamuka…

  9. Och, jakźe ci zazdroszcze Byatt, ja mam tylko jedna, Possession. Muszę poczytać o tych dwoch, k†óre u ciebie czekaja na czytanie. No i na mysl o Pruszkowskiej mam lzy w oczach, bo marne szanse na zdobycie, kiedy mnie w kraju nie ma, a Merlin z jakiegos powodu nie ma na stanie, chociaz niedawno bylo przeciez wznowienie. O ja biedna. Stosik imponujacy, zazdraszczam

  10. magamara: Pamuka mam poł rzedu an pólce, ale jakos mi po Stambule zapal przeszedł. Mam nadzieje, że Miron złagodzi niesmak po męczącej lekturze;).
    Kasia: czyli masz to, co najlepsze. Pruszkowska ciezka do zdobycia nawet po wznowieniu. Swoją znalazłam w jakiejs dziwnej ksiegarni wysyłkowej. Jesli by Ci bardzo zależało na tej ksiazce, to mogę ją zamówic dla Ciebie przy najbliższej okazji. Tylko nie wiem, jak by sie to miało do Twoich postanowien Noworocznych 😉

Skomentuj

