bukiet z wyspy

 Przyjechałem z okropna migreną. Gdy się otworzyło okno naszego pokoju na ogród, wdarła się woń tak intensywna, że zakręciło mi się w głowie. Pachniały niezwykle mocno pomarańcze kwitnące i indyjskie, prawdziwe jaśminy, których woń jest prawdziwie odurzająca. Migrena się powiększała.

Jarosław Iwaszkiewicz „Podróże do Włoch” Str 211

 kwiat sycylijski

Sycylia to raj dla botanika i piekło dla alergika. Doświadczyłam tego na własnej skórze, gdy po pierwszych dwóch godzinach wdychania wyspiarskiego powietrza kichałam, smarkałam i płakałam na przemian, w przerwach zachwycając się ilością i wielkością tych wszystkich cholernie mocno kwitnących i pachnących roślin. 

A spotkac tam można niesamowitości przeróżne. Na Przykład takie drzewa kapokowe:

 W zasięgu wzroku rozciągała się aleja drzew kapokowych, która raz tylko wdziałem w pełnym kwiecie. Drzewa kapokowe kwitną liliami czy raczej tulipanami barwionymi na czerwono, na fiołkowo i na biało. Jest to prześliczne.

Jarosław Iwaszkiewicz „Podróże do Włoch” Str 211

 

Kiedy Pan J, mógł podziwiać to zjawisko? W maju po kwiatach nie było ani śladu, za to z drzewa o niebezpiecznie kolczastym pniu zwisały owoce do złudzenia przypominające ogórki. Jakież było moje zdumienie, gdy pewnego dnia na miejscu ogórka zobaczyłam kłębuszki waty, której strzępki unosiły się dookoła, jak resztki dymu po gwałtownym wybuchu. To właśnie dzięki tej puchatej zawartości drzewa te pierwotnie służyły do wyrobu kapoków, ratujących życie niejednego marynarza.

 

Zaraz u stóp tego balkonu zaczyna się czarodziejski ogród napełniony kwiatami, że na nic innego nie ma już miejsca. Róże  w pełnym rozkwicie pną się po wszystkich murach a dalej, w cieniu fantastycznych drzew, wszystko co w ciągu lata hodujemy z mozołem, kwitnie tutaj razem, pomieszane, wybujale, zalewające zapachami nasz balkon.

Jarosław Iwaszkiewicz „Ksiązka o Sycylii”, str.156

Nie tylko ogrody, z  różami wielkości głowy dziecka i wielością barw budzą zachwyt u zwiedzającego wyspę. Same balkony również wyglądają imponująco,  nie tyle dzięki zdobiącym je kwiatom co przepięknym donicom, które śmiało można nazwać dziełami sztuki. Najciekawsze z nich, to te w kształcie głów szlachciców i szlachcianek. Nigdzie indziej nie widziałam balkoników które zasiedlałoby takie dziwne towarzystwo. Strasznie żałowałam, że gabaryty i cena tych donic nie pozwalają mi na przywiezienie choć jednej z nich jako pamiątki z  wakacji.

 

7 uwag do wpisu “bukiet z wyspy

  1. Przepięknie 🙂 Aż przy komputerze czułam zapach tej roślinności, która Sycylię wybrała sobie za ojczyznę. Donice i ozdoby ceramiczne budzą zazdrość. To chyba skłonność do otaczania się pięknymi przedmiotami nie tylko przez Sycylijczyków, ale i Włochów gra w tym dużą rolę.

  2. To musi byc frajda z dobrą literaturą w ręku wyszukiwać te same zabytki, takie same zapachy i smaki. Mnie się do tej pory udawało trafić na odpowiednie książki po powrocie z wakacji. A o ile bogatsze może być zwiedzanie patrząc oczyma artysty. Pozdrawiam

  3. nutta: Tyle że tutaj wrazenia sa na szczęscie bezpylkowe, wiec skutkow ubocznych brak 😉
    dormeza: oddychac, oddychac równo;)
    zaulek ksiązki: Kiedy ja właśnie dopiero po powrocie z Sycylii zabrałam sie za Iwaszkiewicza. I teraz sobie razem wspominamy :).

  4. Cudna roślinność, uwielbiam śródziemnomorską przyrodę. Na Sycylię pragnę pojechać na wakacje w przyszłym roku, także muszę także zabrać się za Iwaszkiewicza bądź zabrać go ta ze sobą 😉
    Zdjęcia przepiękne! Najbardziej podoba mi się balkon- sama taki chciałabym mieć 😉

  5. Kemotka: Polecam Sycylie jako miejsce na wakacyjny wypoczynek z calego serca. Nie dosc ze pieknie, to jeszcze cudowne jedzenie, zyczliwi ludzie i wspaniale zabytki.

  6. Sycylia jak marzenie! Moge sobie doskonale wyobrazic zapach tej calej rozszalalej kolorami roslinnosci. Chcialabym sie tam kiedys wybrac.

Skomentuj

